Český jazyk

Český jazyk má mezi vyučovacími předměty stěžejní postavení. Výuka probíhá ve všech ročnících studia a skládá se ze tří navzájem se prolínajících částí: mluvnice, literatury a slohu.

O předmětu

Ve výuce se zaměřujeme na jazykové a komunikační dovednosti, snažíme se tříbit čtenářský vkus, kultivovat projev mluvený i psaný, vést studenty k tomu, aby byli schopni vyjadřovat své postoje, názory, stanoviska i pocity v souladu s jazykovými pravidly.

V rámci slohu diskutujeme specifika jednotlivých funkčních stylů a konkrétních slohových útvarů, které následně aplikujeme do praxe. V jazykové části je věnován prostor teoretické i praktické mluvnici, pravopisu, základům fonetiky, morfologie, slovotvorby, syntaxe i lexikologie.

V literatuře představujeme možné cesty vnímání a interpretace uměleckého textu s funkčním využitím literární terminologie a zasazením děl do širšího literárněhistorického kontextu.

Studenty vedeme k samostatnému využívání různých informačních zdrojů tištěných i digitálních a k posuzování pravdivosti, důvěryhodnosti a relevantnosti takto získaných informací.

Umělecky orientované duše se mohou zapojit do aktuálních literárních soutěží, přemýšliví studenti s jazykovým citem uvítají možnost účasti v netradiční České lingvistické olympiádě nebo klasické Olympiádě v českém jazyce.

Každým rokem pořádáme také kulturně zaměřené exkurze spojené s divadelním představením nebo různé besedy s autory. Dlouhodobě spolupracujeme v rámci galerijních animací a dlouhodobých projektů i se Západočeskou galerií v Plzni.

Seminář

Seminář z ČJ je určen především pro studenty, kteří zamýšlejí studovat humanitní obory. Vhodný je i pro zájemce, kteří si chtějí vyzkoušet netradiční způsoby práce s literárním textem či filmem a různé navazující kreativní aktivity. V semináři se čte, píše, kreslí, tvoří koláže, plakáty, digitální materiály, točí se reportáže a o všech výsledcích i tvůrčích procesech se mluví.

Maturita

Státní maturitní zkouška z českého jazyka se skládá z didaktického testu, písemní práce a z ústní zkoušky z literatury. Didaktický test i písemná práce jsou centrálně řízeny a připravovány MŠMT a organizací CERMAT.

Minimální rozsah slohové práce je 250 slov a na její vypracování mají žáci zpravidla 110 minut, povolenými pomůckami jsou pouze psací potřeby a Pravidla českého pravopisu. Ústní zkouška je vedena jako odborný dialog nad vybraným literárním dílem a výňatkem z uměleckého i neuměleckého textu.

  1. Giovanni Boccaccio – Dekameron
  2. William Shakespeare – Hamlet
  3. Molière – Lakomec
  4. Bedřich Bridel – Co Bůh? Člověk?
  5. Victor Hugo – Chrám Matky Boží v Paříži
  6. Alexandr Sergejevič Puškin – Evžen Oněgin
  7. Arthur Rimbaud – Opilý koráb
  8. Guy de Maupassant – Kulička
  9. Karel Hynek Mácha – Máj
  10. Karel Havlíček Borovský – satiry (Tyrolské elegie, Král Lávra, Křest sv. Vladimíra)
  11. Karel Jaromír Erben – Kytice
  12. Božena Němcová – Babička
  13. Jan Neruda – Povídky malostranské
  14. Jakub Arbes – Svatý Xaverius
  15. Karel Václav Rais – Kalibův zločin
  16. Nikolaj Vasiljevič Gogol – Revizor
  17. Josef Kajetán Tyl – Strakonický dudák
  18. Alois a Vilém Mrštíkové – Maryša
  19. Guillaume Apollinaire – výbor (Alkoholy, Kaligramy)
  20. Franz Kafka – Proměna
  21. Ernest Hemingway – Stařec moře
  22. Erich Maria Remarque – Na západní frontě klid
  23. George Orwell – Farma zvířat
  24. Anton Myrer – Poslední kabriolet
  25. Petr Bezruč- Slezské písně
  26. Jiří Wolker – výbor (Host do domu, Těžká hodina)
  27. Vítězslav Nezval – Edison
  28. Karel Čapek – R.U.R.
  29. Karel Čapek – Povětroň
  30. Karel Čapek – Válka s mloky
  31. Vladislav Vančura – Rozmarné léto
  32. Jiří Kolář – Prométheova játra
  33. Josef Škvorecký – Zbabělci
  34. Milan Kundera – Žert
  35. Bohumil Hrabal – Ostře sledované vlaky
  36. Ota Pavel – Smrt krásných srnců
  37. Václav Havel – Audience
  38. Michal Viewegh – Báječná léta pod psa
  39. Irena Dousková – Hrdý Budžes
  40. Hana Androniková – Zvuk slunečních hodin
  41. Epos o Gilgamešovi
  42. William Shakespeare – Romeo a Julie
  43. La Fontaine – Bajky
  44. Carlo Goldoni – Sluha dvou pánů
  45. Honoré de Balzac – Otec Goriot
  46. Oscar Wilde – Obraz Doriana Graye
  47. Francis Scott Fitzgerald – Velký Gatsby
  48. William Styron – Sophiina volba
  49. John Steinbeck – O myších a lidech
  50. Karel Čapek a Josef Čapek – Ze života hmyzu
  51. František Hrubín – Romance pro křídlovku
  52. Arnošt Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou
  53. Kateřina Tučková – Žítkovské bohyně
  54. Johann Wolfgang Goethe – Utrpení mladého Werthera
  55. Haruki Murakami – Norské dřevo
  56. Paolo Coelho – Alchymista
  57. Bohumil Hrabal – Postřižiny
  58. Karel Poláček – Bylo nás pět
  59. Ladislav Fuks – Spalovač mrtvol
  60. Milan Kundera – Směšné lásky
  61. A. de Saint-Exupéry – Malý princ
  62. Jaroslav Hašek – Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
  63. Romain Rolland – Petr a Lucie
  64. Gustave Flaubert – Paní Bovaryová
  65. Jan Otčenášek – Romeo, Julie a tma
  66. Karel Čapek – Bílá nemoc
  67. Radka Denemarková – Peníze od Hitlera
  68. Viktor Dyk – Krysař
  69. Karel Čapek – Matka
  70. Ivan Olbracht – Nikola Šuhaj loupežník
  71. Zdeněk Jirotka – Saturnin
Celkový počet literárních děl20
 Světová a česká literatura do konce 18. stol.2
 Světová a česká literatura 19.stol.3
 Světová literatura 20. a 21. stol.4
 Česká literatura 20. a 21. stol.5
 Próza2
Poezie2
Drama2

Vyučující

Černá Petra, Mgr.

cerna@gjsb.cz
379 414 227

Út 11:50 – 12:35 

Pek Jan

pek@gjsb.cz
379 414 232

Pá 12:50 – 13:30